עת לאהבה ועת לצדק \ פרשת ויצא

ויצא תשפ"ב

עת לאהבה ועת לצדק

היהדות היא דת של אהבה: של שלוש אהבות גדולות. "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ" (דברים ו, ה); "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט, יח); "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (דברים י, יט).[1]

ולא רק שהיהדות היא דת של אהבה, היא גם הייתה הציוויליזציה הראשונה שהעמידה את האהבה במרכז החיים המוסריים. הסופר ק"ס לואיס, וכמוהו אחרים, ציינו כי בכל הציוויליזציות הגדולות יש רעיון מרכזי הדומה לכלל הזהב "נהג באחרים כפי שאתה רוצה שינהגו בך",[2] או בניסוח השלילי של הלל "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" (שבת לא ע"א). חכמי תורת המשחקים קוראים לזה "אלטרואיזם הדדי", או "מידה כנגד מידה". הדמיות מחשב הוכיחו כי בצורה מסוימת של אלטרואיזם זה (ובפרט בווריאציה ה"נדיבה" שתכנן מרטין נובאק מהארוורד), זוהי האסטרטגיה הטובה ביותר להישרדותה של כל קבוצה.[3]

היהדות היא גם דת של צדק. אלברט איינשטיין דיבר על "האהבה הכמעט קנאית לצדק" שגרמה לו להודות למזלו שהוליד אותו יהודי.[4]  ההסבר היחיד הניתן בתורה לבחירתו של אברהם להיות מייסדה של אמונת ה' הוא "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח, יט). מדוע נדרש השילוב בין אהבה וצדק? האם אין די באהבה?

התשובה טמונה בקטע קצרצר ומטלטל בפרשתנו, כולו כמה מילים בודדות. הן באות לאחר שמסופר כי לבן נתן ליעקב, סוף סוף, את רחל לאישה – תמורת שבע שנות עבודה נוספות. כדי להבין את עוצמתן של מילים אלו, עלינו לזכור שעד המצאת הדפוס הספרים היו נדירים, ורוב מתפללי בית הכנסת, למעט אלה שעמדו ליד ספר התורה שעל הבימה, לא קראו את המילים בפרשת השבוע אלא רק שמעו אותן.[5] תהליכי עיבוד המידע בשמיעה ובקריאה שונים מאוד זה מזה. כשאנחנו קוראים, אנחנו רואים את הטקסט כולו – המשפט, הפִסקה – בבת אחת. בשמיעה זה בלתי אפשרי. אנחנו שומעים מילה אחר מילה, ואיננו יכולים לדעת מראש כיצד משפט יסתיים. כמה מן האפקטים הספרותיים החזקים ביותר בתרבות שבעל-פה נובעים מכך שמילותיו הראשונות של משפט יוצרות ציפיות להמשך מסוים, אך ההמשך אחר.

הינה הן המילים שאנו שומעים לאחר נישואי יעקב לרחל: "וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל" (בראשית כט, ל). לכך ציפינו וקיווינו. ליעקב יש עכשיו שתי נשים, אחיות, דבר שיהיה לימים אסור על פי ההלכה. זהו מצב טעון במתח. אבל הרושם הראשון שלנו הוא שאצל יעקב הכול יהיה בסדר. הוא אוהב את שתיהן.

ציפייה זו מופרת במילה הבאה: "מִלֵּאָה". "וַיֶּאֱהַב גַּם אֶת רָחֵל מִלֵּאָה". זו איננה רק הפתעה; הדבר אינו אפשרי מבחינה תחבירית. "מִלאה" משמעו כאן "יותר מכפי שאהב את לאה". אלא שמשפט במתכונת "א אהב גם את ב יותר מאת ג" איננו מן האפשר. המילים "גם" ו"מ" (במובן "יותר מ-") סותרות זו את זו. זהו אחד מאותם מקרים נדירים ואדירים, שהתורה משתמשת במתכוון בתחביר שבור כדי לבטא מערכת יחסים שבורה.[6]

ואז מגיע הפסוק הבא – וטורף את הקלפים: "וַיַּרְא ה' כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה". האם לאה הייתה שנואה? לא. הרי בפסוק הקודם נאמר לנו שיעקב אהב אותה. למה מתכוונת אפוא התורה באומרה "שנואה"? היא מתכוונת למה שלאה הרגישה. נכון, היא הייתה אהובה, אבל אהובה פחות מאחותה. מבחינתה זה אומר שהיא שנואה. לאה יודעת – יודעת עכשיו, וידעה לכל אורך שבע השנים שהייתה אשתו היחידה של יעקב – שיעקב מאוהב עד כלות באחותה הצעירה רחל. התורה מספרת ששבע השנים שעבד בשביל רחל היו בעיניו "כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" (כט, כ).

לאה לא הייתה שנואה. היא הייתה אהובה פחות. אבל אדם הנתון במצב כזה אינו יכול שלא להרגיש דחוי. התורה מטעימה אותנו מכאבה של לאה בשמות שהיא נותנת לילדיה. לבכור היא קוראת ראובן, "כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי". לשני היא קוראת שמעון "כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה". לשלישי היא נותנת את השם לוי, באומרה "עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים" (כט, לב-לה). יגון רב שנים נסוך על הפסוקים הללו. כך גם בפרק הבא, כאשר ראובן מביא ללאה דודאים מעוררי אהבה, שתמשוך בעזרתם את יעקב אליה, ורחל, החווה כאב מסוג אחר, צער העקרוּת, מבקשת מלאה כמה מן הדודאים. לאה אומרת לה: "הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי – וְלָקַחַת גַּם אֶת דּוּדָאֵי בְּנִי?" (ל, טו). אומללותה משוועת.

שימו לב מה קרה. זה התחיל באהבה. זה גם המשיך באהבה. יעקב אהב את רחל. הוא אהב אותה ממבט ראשון. אין עוד סיפור אהבה כזה בתורה כולה. כשאנחנו מתוודעים לראשונה לאברהם ולשרה, הם כבר נשואים. אשתו של יצחק נבחרת לו בידי עבד אביו. אבל יעקב אוהב. הוא רגשי יותר מהאבות האחרים. וזו הבעיה. האהבה מאחדת, אבל גם מפלגת. היא גורמת לזה שאינו אהוב, או אפילו לזה האהוב פחות, להרגיש דחוי, נטוש, נשכח, בודד. משום כך אי אפשר לבנות חברה, קהילה או אפילו משפחה על האהבה לבדה. נדרשת גם תשתית של צדק, של הוגנות.

אם נביט בחמש-עשרה הופעותיו של השורש אה"ב בספר בראשית, נגלה תופעה יוצאת דופן. בכל פעם שהאהבה נזכרת, היא מחוללת עימות. יצחק אוהב את עשו אבל רבקה אוהבת את יעקב. יעקב אוהב את יוסף, בנה הבכור של רחל, יותר משהוא אוהב את שאר בניו. כך נוצרו שתיים מיריבויות-האחים הגורליות ביותר בתולדות עמנו.

אבל אפילו הן מתגמדות בהביטנו אל הופעתו הראשונה של השורש הזה בתורה, במילות הפתיחה של פרשיית עקידת יצחק: "קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק" (כב, ב). רש"י על פסוק זה אומר – בעקבות מדרש, שמצידו קיבל את השראתו מן ההשוואה המתבקשת בין עקידת יצחק לספר איוב – שכאשר אברהם ערך סעודה לחוג את היגמל בנו יצחק אמר השטן לאלוהים, "מכל סעודה שעשה אברהם לא הקריב לפניך פר אחד או איל אחד"; כלומר, אברהם אוהב את יצחק יותר מכפי שהוא אוהב אותך. הקב"ה השיב לו, "אילו הייתי אומר לו 'זבח אותו לפנַי', לא היה מעכב". כלומר, זו הייתה הסיבה לניסיון העקידה: להראות שההאשמה שבפי השטן כוזבת.

היהדות היא דת של אהבה. היא כזאת מסיבות תיאולוגיות עמוקות. בעולם המיתוס, האלים היו עוינים כלפי בני האדם, או במקרה הטוב אדישים להם. גם באתיאיזם בן זמננו היקום והחיים קיימים בלי שום סיבה. אנחנו תאונות חומר, פרי מקריות עיוורת וברירה טבעית. גישתה של היהדות היא היפה ביותר המוכרת לי. אנחנו כאן מפני שאלוהים ברא אותנו באהבה ובסליחה, וביקש מאיתנו שכמוהו נאהב את הזולת ונסלח לו. האהבה, אהבת ה', מובלעת בעצם הווייתנו.

רבים מן הטקסטים המרכזיים שלנו מבטאים את האהבה הזו: הברכה שלפני קריאת שמע, המדברת על "אהבת עולם" או "אהבה רבה"; קריאת שמע עצמה, המצווה לאהוב את ה'; ברכת הכוהנים, שהברכה המקדימה אותה היא "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה"; שיר השירים, שירת האהבה הגדולה; "לכה דודי לקראת כלה" של רבי שלמה אלקבץ; "ידיד נפש" של רבי אליעזר אזכרי. אם רצונכם לחיות היטב, אהבו. אם חפצתם להתקרב לאלוהים, אהבו. אם תאבו שביתכם יתמלא באור השכינה, אהבו. האהבה היא נווהו של ה'.

אבל אהבה אינה מספיקה. אי אפשר לבנות משפחה, ועל אחת כמה וכמה חברה, על אהבה לבדה. נדרש גם צדק. האהבה משוחדת, הצדק נקי כפיים. האהבה פרטיקולרית, הצדק אוניברסלי. האהבה מופנית לאדם זה ולא לאחר, ואילו הצדק שווה לכול. על המתח הזה שבין אהבה וצדק נוצר עיקר חיינו המוסריים. לא מקרה הוא שזה נושאם של רבים מסיפורי ספר בראשית. הספר הזה עוסק באנשים וביחסים ביניהם, בעוד שאר התורה מתמקדת בעיקר בחברה.

הצדק בלי האהבה הוא צחיח. האהבה שאין עמה צדק עושה עוול, או כך לפחות נראה לזה האהוב-פחות. אלא שכמעט אי אפשר לחוות את האהבה ואת הצדק בעת ובעונה אחת. היטיב לבטא זאת נילס בוהר, הפיזיקאי חתן פרס נובל, כשגילה שבנו גנב חפץ מחנות מקומית. הוא הבין שיכולות להיות לו שתי תגובות נפרדות למצב הזה: הוא יכול לראות את בנו מנקודת מבט של שופט (צדק), או מנקודת מבט של אב (אהבה), אך לא משתי הנקודות בו-זמנית.[7]

בלב חיי המוסר שלנו נמצא עימות שאין לו פתרון פשוט. אין חוק אצבע שיאמר לנו מתי התגובה הנכונה היא אהבה, ומתי היא צדק. בשנות השישים שרו הביטלס "כל מה שאתה צריך הוא אהבה". הלוואי שזה היה נכון. האהבה אינה מספקת. הבה נאהב – אבל הבה לא נשכח את אלה המרגישים לא-אהובים. גם הם בני אדם. גם להם יש רגשות. גם הם עשויים בצלם אלוהים.

 

שאלות לשולחן שבת

  1. האם רע לאהוב אנשים מסוימים יותר מאחרים?
  2. במה הצדק אוניברסלי?
  3. על מה אנו מכריזים בחוזרנו על הביטוי "אבינו מלכנו" בתפילות הימים הנוראים?

 

 

 

[1] וראו גם ויקרא יט, לג-לד.

[2] ק"ס לואיס, ביטול האדם, מאנגלית: להד לזר, ירושלים: שלם, 2005.

[3] ראו למשל Martin Nowak and Roger Highfield, Super Cooperators: Altruism, Evolution and Mathematics (or, Why We Need Each Other to Succeed), Melbourne: Text, 2011.

[4] אלברט איינשטיין, דמות עולמי: העולם כפי שהוא מצטייר לי, מגרמנית: ש' אטינגר, תל אביב: א"י שטיבל, תרצ"ה.

[5] המילה "קריאה" בביטוי "קריאת התורה" משמעה כמובן הקראה בקול, לא קריאה בעיניים. ואכן, על פי רוב הראשונים, קריאת התורה היא חובת הציבור, לא חובתו של כל מתפלל יחיד (להבדיל מקריאת המגילה בפורים).

[6] הדוגמה הקלאסית לכך היא הפסוק המקוטע "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ" (בראשית ד, ח). שבירת המשפט (מה אמר קין אל הבל אחיו?) מבטאת את שבירת היחסים שהובילה לשבירת המוסר – לרצח הראשון.

[7] Jerome Bruner, Actual Minds, Possible Worlds, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1986, p. 51

Rabbi sacksSig_vsiachתשפ"ב

4 comments

isabel kedem

isabel kedem

היי, אני כל כך מתרגשת לקבל בחזרה את הנישואים השבורים שלי ואת בעלי בחזרה אחרי שהוא עזב אותי ואת שני הילדים שלנו בשביל אישה אחרת. אחרי 8 שנות נישואים, בעלי ואני ניהלנו ויכוח אחד למשנהו עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שלעולם לא יראו את אביהם יותר. ניסיתי להיות חזקה רק בשביל הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאבים שעינו אותי, הלב שלי התמלא עצב וכאב, כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושבת עליו כל יום ולילה ואני תמיד רוצה שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרדת והייתי צריכה עזרה, אז חיפשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שהציע שד"ר אפטה יכול לעזור לי לחזור מהר , אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. יצרתי איתו קשר והוא אמר לי מה לעשות ועשיתי את זה, ואז הוא עשה לי (Love Spell). 48 שעות לאחר מכן, בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא כל כך מתגעגע אליי ולילדים, כל כך מדהים!! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. אז, מאותו יום ואילך, נישואינו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר APATA. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט. ד"ר אפטה הוא גלגל כישוף אמיתי ועוצמתי שתמיד אתפלל לחיות זמן רב כדי לעזור לילדים שלי בעת צרה אם אתה כאן וצריך את האקס שלך בחזרה או את בעלך עבר לאישה אחרת, אל תבכה יותר, צור קשר עם הקוסם החזק הזה עכשיו. הנה איש הקשר שלו: שלח לו דוא"ל בכתובת:drapata4@gmail.com, אתה יכול גם לשלוח לו Whatsapp/viber עם המספר הזה (+22958359273), תודה

LIZZY

LIZZY

זו העדות שלי על עבודתו הטובה של אדם שעזר לי… שמי ליזי דסלר ואני בסיס בארה"ב. החיים שלי חזרו!!! אחרי 9 שנות נישואים, בעלי עזב אותי והשאיר אותי עם הילד האחד שלנו, הרגשתי שהחיים שלי עומדים להסתיים, והתפרקו. הודות למטיל כישוף בשם Prist Erzulie שפגשתי באינטרנט. ביום נאמן אחד, כשגלשתי באינטרנט, חיפשתי מטיל כישוף טוב שיכול לפתור את הבעיות שלי. נתקלתי בסדרת עדויות על מטיל הכישוף הספציפי הזה. חלק מהאנשים העידו שהוא החזיר את אהובתם לשעבר, חלק העידו שהוא משקם את הרחם, חלק העידו שהוא יכול להטיל כישוף כדי לעצור את הגירושים וכן הלאה. הייתה עדות אחת ספציפית שראיתי, היא הייתה על אישה בשם גרייס, היא העידה על איך פריסט ארזולי החזיר את המאהב לשעבר שלה תוך פחות מ-72 שעות ובסוף עדותה היא שלחה את כתובת הדואר האלקטרוני של פריסט ארזולי. לאחר שקראתי את כל אלה, החלטתי לנסות את Prist הנהדר. פניתי אליו במייל והסברתי לו את הבעיה שלי. תוך 3 ימים בלבד, בעלי חזר אליי. פתרנו את הבעיות שלנו, ואנחנו אפילו יותר מאושרים מבעבר. הכומר ארזולי הוא באמת איש מוכשר ומוכשר ואני לא אפסיק לפרסם אותו כי הוא איש נפלא… אם יש לך בעיה ואתה מחפש אדם אמיתי ומטיל כישוף אמיתי כדי לפתור את הבעיה עבורך. נסה את פריסט ארזולי הנהדר היום, אולי הוא יהיה התשובה לבעיה שלך. הנה איש הקשר שלו: pristbacasim@gmail.com תודה רבה פריסט Erzulie צור איתו קשר לגבי הדברים הבאים: (1) אם אתה רוצה את האקס שלך בחזרה. (2) אם תמיד יש לך חלומות רעים. (3) אתה רוצה להתקדם במשרד שלך. (4) אתה רוצה שנשים/גברים ירוצו אחריך. (5) אם אתה רוצה ילד. (6) [אתה רוצה להיות עשיר. (7) אתה רוצה לקשור את בעלך או אשתך להיות שלך לנצח. (8) אם אתה זקוק לסיוע כלכלי. (9) טיפול בצמחי מרפא 10) עזרה בהוצאת אנשים מהכלא (11) לחשי נישואים (12) לחשי נס (13) לחשי יופי (14) קסם רכוש (15) לחשי משיכה (16) לחשי עין הרע (17) לחש נשיקה ( 18) הסר לחשי מחלה פנה אליו עוד היום בכתובת: pristerzulie@gmail.com

מימי עזריאלי

מימי עזריאלי

מימי עזריאלינפרדתי מבעלי לפני שלוש שנים לא הייתה בינינו תקשורת. יעצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר ולשכוח מנישואים ולהמשיך בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. סבלתי כל כך מכאב ובלבול אז יום אחד קראתי המלצה מקוונת על איך ד"ר וואווה איחד מחדש נישואים שבורים עם כוחותיו הרוחניים המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך הוא עזר לשים קץ לתיק גירושין ושיקום אנשים אהובה לשעבר ואמונתי התחדשה. אני אוטומטית אני צור קשר עם המייל שלו drwava3@gmail.com מיד כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן לי הוראות מה לעשות, לאחר שסיפקתי את החומרים הדרושים לטקסים שלושה ימים לאחר הטקס, הלחש שינה את חיי סביבי בעל שלא מדבר איתי. התקשר אליי באמצע הלילה בוכה והתנצל שזו עבודתם של השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה אז אני סולח לו עכשיו הנישואים שלי מאוזנים. טקס Dr.Wava עבד מצוין והנישואים שלי חזקים יותר מבעבר ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר סיכוי עד שהתחברתי לד"ר וואווה, הגבר האמיתי שעזר לי לשקם את הנישואים השבורים שלי. אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב. , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא יאהב אותך בתמורה או שיש לך אתגר בחיים תבנית לחש Dr.Wava היא הפתרון והתשובה לבעיה שלך, WhatsApp/Viber +66992602953 אתה גם יכול לצפות בכל כך הרבה של העדות שלו https://www.drwavaofspirituallovespells.com/ לא לתת לאף אחד לקחת את בן הזוג שלך ממך?

אבישי נבו

אבישי נבו

אני מצטער שהעליתי את זה לאינטרנט, אבל אין לי ברירה אלא לקיים את הבטחתי ל-Dr.WAVA, מטיל הכישוף העוצמתי שעזר לי להחזיר את בעלי לשעבר שכבר נעדר שבועיים מבלי להיפרד ממנו. לִי. חוויה כל כך כואבת עבורי כי הוא האהבה הראשונה שלי והחיים שלי סובבים סביבו, אבל כשהוא עזב אותי בשביל גברת אחרת, חלקתי דמעות וניסיתי הכל כדי לשכוח ממנו, אבל עמוק בלב שלי, אנחנו כל כך מוקירים למרות הכאב שגרם לי סבל. ערב נאמן אחד קראתי תגובה על Dr.WAVA, מטיל כישוף רב עוצמה שיכול לעזור להחזיר מאהב לשעבר או לאחד מחדש בית שבור ועוד, בהתחלה זה היה כמו בדיחה כי מעולם לא האמנתי בקסם. וד"ר WAVA מוכיחה את עצמה בפניי בכך שהביאה את בעלי הביתה אחרי שלושה ימים של כישוף האהבה שלו על בעלי. תודה לך ד"ר WAVA שהפכת אותי שוב לאישה שלמה והחזרת את המאהב האבוד שלי, אני אמשיך לחלוק את זה למי שזה עשוי להיות חשוב לתקן הכל בנישואים, במקום לחלוק דמעות או לעבור צרימה יצירת קשר עם ד"ר. WAVA בכתובת האימייל שלו ליצירת קשר מתחת drwava3@gmail.com אתה יכול גם וואטסאפ לו בטלפון +66992602953 בהצלחה לך שתיתן אי פעם ניסיון זה. https://www.drwavaofspirituallovespells.com/

Leave a comment